För tredje året i rad har en översiktlig och spännande undersökning utförts gällande hur svenska medborgare hanterar sitt spel online. Denna intressanta undersökning genomfördes under januari månad 2024 och avslöjade några fängslande insikter, inklusive det faktum att 6% av de deltagande medvetet valde att spela på casinon utanför den svenska licensen.

Granskning av svenskarnas spelvanor.

Bakgrund om undersökningen

Cirka 4000 deltagare som var över 18 år och bosatta i Sverige valde att engagera sig i denna granskning om svenskarnas spelande på nätet. En välrenommerad organisation, Enkätfabriken, genomförde denna undersökning på uppdrag av Spelinspektionen.

Genomförande

För att säkerställa att de rätta personerna deltog i undersökningen, administrerade Enkätfabriken en webbpanel. En screeningfråga var det första steget i enkäten och syftade till att bekräfta att respondenterna uppfyllde kraven för undersökningen. Endast personer som spelade online minst en gång i kvartalet släpptes vidare för att svara på de efterföljande frågorna.

Innan “screening”-frågan togs upp, var det 3912 individer som deltog i undersökningen. Bland dessa fanns det 1213 personer som bekräftade att de spelade online minst en gång i kvartalet. Dessa utvalda respondenter gick sedan vidare för att besvara de återstående frågorna i enkäten.

Resultat och insikter

Resultaten av denna omfattande undersökning avslöjade flera intressanta fakta:

  1. Hela 14% av deltagarna har spelat online någon gång i veckan eller ännu oftare.
  2. Lotterier och nummerspel visade sig vara den mest populära spelformen bland dem som deltog och spelade online minst en gång i kvartalet.
  3. En imponerande 38% valde att lägga sina satsningar på travsport, vilket faktiskt var en något större andel än föregående år.
  4. Jämfört med tidigare år, det vill säga 2021 och 2022 och 2023, minskade antalet personer som satsade på sportvadhållning (bortsett från trav).
  5. För de som valde att spela på onlinecasinon under de senaste tre månaderna, var det 44% som använde funktionen autoplay.
  6. Intressant nog, 11% av deltagarna var bekanta med och hade faktiskt använt webbplatsen Spelpaus.se, en något större andel än vid tidigare mätningar.
  7. Totalt sett var det imponerande 86% som hade hört talas om Spelpaus.se, men som ännu inte hade tagit steget att använda plattformen.
  8. Dessutom visade resultaten att 6% av respondenterna medvetet valde att spela på en spelsida utan svensk spellicens under de senaste tre månaderna.
  9. Slutligen, 4% av deltagarna hade, utan att ha planerat det, hamnat på en spelsajt som inte var försedd med svensk spellicens.

Avslutande tankar

I en värld där digitala spelalternativ ständigt ökar i popularitet och tillgänglighet, ger denna undersökning en värdefull inblick i hur svenska medborgare navigerar i det digitala speluniversumet. Resultaten ger oss en klar förståelse för spelande på nätet och hur det utvecklas över tid. Det är uppenbart att det finns många spännande trender och förändringar på gång när det kommer till svenska spelvanor online, och vi ser fram emot att fortsätta utforska dessa ämnen i framtida undersökningar.